Tuesday, January 21, 2014

SBS :: Bir Türkiye Gerçeği


5 yıl önce, cem anaokulunda

x: cem'i hangi okula göndereceksiniz?
yasemin: 1. sınıfa kadar yuvaya devam. cem'in sınavlara girmesini istemiyorum. kendisi çok istiyorsa girer ama ben onu dershaneye, kursa, özel derse göndermeyeceğim. okulunu seçerken de sbs başarısına bakmayacağım bu durumda. hatta sbs'den bahsetmeyen bir okul arayacağım.
x: nasıl yani?
y: oks mi sbs mi ismi her ne olacaksa işte, o sınavlara hazırlanmayacak cem. girmek isterse mani olmam ama biz bu iş için para ve zaman harcamayız.
x: ama türkiye gerçeği diye bir şey var.
y: evet var ve ben o gerçeğe inanmıyorum zaten nasıl bir gerçekse, durmadan değişen bir sınav sistemi var. güvenmediğim, faydasına inanmadığım hatta zararlı olduğunu gördüğüm sistemin parçası olmak için de uğraşmıyorum. basit aslında.
x: cem sonra seni suçlamasın...
y: suçlayacak bir şey yok. dershaneye, özel derse para dökmedim, ezberden başka bir şey olmayan
testlerden uzak kalsın istedim diye mi suçlayacak? ben ona her şeyi, sistemi, beğendiğim iki okul olmasına rağmen neden dışında durmayı seçtiğimi açıkça anlatıyorum, çok istiyorsa sınava girebileceğini, önünde düşünmek için yeterince vakti olduğunu da söylüyorum. evde çalışmasına da karışmam ama ben bu iş için uğraşmam. 12 yaşımdan beri böyle düşünüyorum. o zamandan bu yana da fikrimi değiştirecek bir gelişmeye şahit olmadım.
x: çağ rekabet çağı, onu rekabetten uzak büyütmekle iyi mi yaptığını düşünüyorsun?
y: rekabetse aradığın, o her yerde bulunur. bu uyduruk sistemin işleyişine hizmet etmekle kendime, çocuğuma, hayatıma kötülük yapmış olurum. ben kurslara gittim, ezberledim, sınava girdim. 3 yılım kurs, dershane, okul, özel derslerle geçti. ne öğrendim? aynı komediyi çocuklarımla birlikte yaşamak istemeyecek kadar uzağım artık bu işten.
x: güzel okullar var, köklü okullar var...
y: yok demiyorum. biz dışındayız bu yarışın, o kadar.
x: sonuçta üniversite sınavı var. ona da mı girmeyecek?
y: sbs'ye girmeyince üniversiteye de mi girilemiyor?

*

Kararlarımı çeşitli korkuların etkisiyle veya çoğunluğun seçimlerine bakarak vermiyorum. Bu noktaya varmamı neler etkilemiştir diye düşündüğümde aklıma gelenler: kendi okul hayatım, yaşadığım ülkenin eğitim sistemine dair takip ettiklerim, eğitim ve öğrenme üzerine okuduklarım, insan kaynaklarında çalıştığım yıllar, katıldığım mülakatlar, girip çıktığım sınavlar, üniversite hayatım...

Bugün SBS'de gayrimüslim öğrencilerin eksik hesaplanan puanları ile ilgili haberi okudum. Gün geçmiyor ki elle tutulacak yanı kalmamış olan bu sınavın işlevsizliği ile ilgili yeni bir haber çıkmasın. Daha yeni okumadık mı SBS sonuçları iptal ediliyor haberini?

Bu konuda benimkine yakın düşüncelere sahip olanlar da var elbet ancak bugüne kadar konu açıldığında genellikle benzer diyaloglar geçti. Sistemin saçma ve güvenilmez olduğunu, sınava hazırlanan çocukların harcadığı vakte ve emeğe değmediğini düşünen çok ama "bu ülkenin gerçeği bu, yapacak bir şey yok." diye düşünen de çok. Aslında SBS konuşmaktan kaçındığım bir konu haline gelmişti çünkü hangimiz haklıyız, hangimiz haksız diye tartışarak ya da dediklerimizi karşılıklı çürütmeye çalışarak varabileceğimiz bir yer yok. Birbirimizi ikna etmek zorunda değiliz. Ben neyi neden seçmediğimi biliyorum, bu da bana yetiyor.


Sonuçta karar bizim
a) isteyen girsin 
b) çalışan çalışsın
c) ezberleyen ezberlesin
d) yarışan yarışsın
e) hiçbiri. 

abcde.
Yine de üstüste birkaç sene boyunca bu sınavın stresini yaşayan çocuklar için üzüntü duyuyorum.

*

Türkiye Gerçeği 

SBS'de gayrimüslim öğrencilerin puanları eksik hesaplandı

* SBS'de sistem değişti ama öğrencilerin haberi yok

* İşte yeni SBS, SBS'nin yerine 12 sınavlı yeni sistem detayları 

* Yeni SBS'de başlamadan 3 değişiklik

SBS kaldırıldı. Yerine TEOG diye bir sistem getirildi. Yeni sistemde de başlamadan 3 önemli değişikliğe gidiliyor.

SBS kalkıyor, dershaneler kapanıyor.

SBS sonuçları iptal edildi

Radikal.com.tr - Danıştay, Milli Eğitim Bakanlığı'nın SBS'de Almanca ve İngilizce testlerinin cevap anahtarlarını karıştırması üzerine 718 öğrencinin puanını yanlış hesaplaması üzerine sınav sonuçlarını iptal kararı verdi. Gazetevatan'dan Kıvanç El'in haberine göre, 1.2 milyon adayın puanı yeniden hesaplanacak. Liselere yerleştirmelerin de yeniden yapılması gündemde.
.
.
.
karikatür buradan

7 comments:

Anonymous said...

Ne güzel net olmanız.. Ben de sizin gibi düşünüyor ve söylüyorum. Bu kadar kötü bir sistem içine dahil etmek kadar anlamsız bir şey olamaz. Ama beynimin içindeki "öteki"ni de susturamıyorum. "Ne yani herkes yanlış yapıyor da bir sen mi doğruyu görüyorsun" diyor içerideki.. Sadece sbs'de değil ki.. başından sonuna bir sürü anlamsızlık.. Anaokulu araştırıyorum bu aralar ve daha şimdiden neresinden tutsam elimde kalıyor. Küçücük çocuklar için "kullanılan eğitim yöntemleri"nden bahsedip duruyorlar, bahçe kullanımı diyorum yok diyorlar, kitaplarına bakıyorum fena çoğu..
henüz 3,5 yaşında oğlum. daha vaktimiz var yani.. kimbilir zamanı gelene kadar bir rüya gerçekleşir belki?!
sevgiler, duygu.

Anonymous said...

BBOM okulunu degerlendirin isterseniz. Bir de Aci okullarinin SBSyi pek ciddiye almadigini biliyorum. Devlet okullarinda durum icler acisi, SBSyi takmama gibi bir sanslari yok

yasemin said...

tesekkur ederim. cem şimdi 4. sınıfta.

bu konuşmalar 4-5 sene öncesine ait. sistem şu an bence o zamankinden bile daha kötü durumda.

yasemin said...

Duygu, olabilir :p ama zamanın gelmesine çok da kalmadı... Yaklaşık 30 senedir takip ediyorum, olumlu bir adım yerine daha kötüye gidiş oldu. Anadolu liseleri vardı eskiden artık yoklar ya da varlar da içleri boşaldı...

anne kaleminden said...

ben de çocuklarımı bu yarışın içine sokmak istemiyorum ama saçma bulduğum ve yapmayacağımı düşündüğüm performans ödevlerini yaptık bu sene mesela henüz 1.sınıftayız oysaki... lise sona kadar sınav olmayacak sanırım şu anki sistemde...

yasemin said...

anne kaleminden,

ailenin ödev yapması da absürd geliyor bana. çocuğa yapamayacağı ödevi vermek nedendir anlamak zor. gerçi ben yapabileceği ödevin de gereksiz olduğunu düşünüyorum ama o şimdilik dursun önce "performans"ları yok etmek lazım :p

lise sona kadar sınav yok, öyle mi? ilginçmiş :) umarım öyledir.

Anonymous said...

benim çocuklarım da okul cenderesine girince annemler başlayacaklar iyi okul iyi dersane diye. en iyisi şimdiden bu yazıyı okuyayım onlara, ağzına sağlık.
biz küçük bi yerde yaşıyoruz ve bir bakıma hayatımız çok kolaylaşıyor. bi tane okul var zaten, herkes de mecburen aynı okula gönderiyor çocuğunu. çok kasıp çok iyi okul isteyen buradan taşınıyor sırf bu yüzden. bunun dışında bizm burda zengin-fakir, ilgili-ilgisiz, başarılı-başarısız ayrımı pek olamıyor. dezavantajımız ise şu, bi denyo okul müdürü çıkıp "bu sene anasınıfı açmıyorum" diyor ve başlıyoruz uğraşmaya. hala da debeleniyoruz. geçen gün 4. sınıfların katından bir öğretmenin çocuklara ciyak ciyak bağırdığı duyuluyordu. sınıfını değiştir, başka okula ver yok. başka bir diyara kaçmadığın sürece bu okulda kaçamayacak, böyle uğraşıp duracaksın. bu da aslında tüm çocuklar için daha iyi bir şey yapmak demek.